rahele1

اشتراک گذاری مسائل حقوقی

rahele1

اشتراک گذاری مسائل حقوقی

مجازات عدم ثبت ازدواج دائم چیست

یکی از مسائل مهم که در خصوص ازدواج دائم مطرح است این است که مرد در مقررات قانونی موظف شده است این ازدواج را ثبت نماید . بر اساس شرع و قانون ، ازدواج نیازمند هیچگونه تشریفاتی نیست و همین که صیغه عقد میان دو طرف خوانده شد ، تمام آثار این ازدواج و رابطه زوجیت به بار می آید . اما برای حفظ نظم اجتماعی ، قانونگذار ثبت ازدواج دائم را لازم و ضروری دانسته و به همین دلیل ، مجازات عدم ثبت ازدواج دائم را نیز پیش بینی کرده است . چرا که عدم ثبت ازدواج دائم در جامعه بی نظمی هایی را بوجود می اورد و ممکن است که زنان را از برخی از حقوقی که از آن برخوردارند محروم کند . برای مثال با ثبت ازدواج در صورت بروز اختلاف ، اثبات آن به آسانی امکان پذیر خواهد بود . علاوه بر این ، با استناد به ازدواجی که ثبت نشده است نمی توان در دادگاه درباره مسائل مربوط به آن ازدواج دعوایی مطرح کرد . به گزارش سایت مشاوره حقوقی دینا بر اساس قانون حمایت خانواده چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی اقدام به ازدواج دائم نماید و از ثبت آن خودداری کند ، علاوه بر اینکه ملزم به ثبت ازدواج می شود ، به پرداخت جریمه نقدی ( از 80 میلیون ریال تا 180 میلیون ریال ) و حبس ( از 91 روز تا 6 ماه ) محکوم خواهد شد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجازات عدم ثبت ازدواج دائم بر روی لینک زیر کلیک کنید :




www.heyvalaw.com/web/articles/view/4/ثبت-ازدواج-دائم-و-مجازات-عدم-ثبت-آن.html

سفته و چگونگی صدور آن

سفته یک سند پرکاربرد تجاری است که مورد استفاده بسیاری از مردم قرار می گیرد . به گفته سایت مشاوره حقوق قراردادهای دینا اصلی ترین کاربرد سفته این است که این سند ، یک سند تعهدآور است و در واقع صادر کننده آن متعهدبه پرداخت وجهی است که در سند درج کرده است . اما با این همه سفته در موارد دیگری هم بکار گرفته می شود مثل تضمین حسن انجام کار یا سفته برای عدم ترک کار هم صادر می شود . برای صدور سفته یا در اصطلاح عامیانه " سفته دادن " باید نکاتی از جمله ، نحوه نوشتن مبلغ بر روی سفته ، نوشتن تاریخ صدور ، نوشتن نام گیرنده سفته ، نوشتن تاریخ پرداخت سفته ، درج امضا یا مهر صادر کننده و .. را رعایت کرد . تمام این موارد باید توسط خود صادر کننده صادر شود نه کی دیگری . درج این موارد به نحو درست بسیار مهم است زیرا هر کدام از آنها دارای اثرات مختلفی حقوقی هستند برای مثال در صورتی که تاریخ صدور سفته در سند قید نشود ، سفته ارزش تجاری خود را از دست می دهد و تبدیل به یک سند حقوقی می شود و دیگر از امتیازات آن برخوردار نخواهد بود . برای مطالعه بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید : 




www.heyvalaw.com/web/articles/view/55/سفته-چیست-و-نحوه-صدور-آن.html

چک برگشتی و روش وصول آن

چک به عنوان یک سند تجاری امروزه مورد استفاده بیاری از مردم است . مردم با چک خرید و فروش و معاملات خود را نیز با آن انجام می دهند . اگر کسی در زمان سررسید چک در حساب خود به اندازه مبلغ درج شده در چک پول نداشته باشد ، دارنده چک می تواند چک او را برگشت بزند . به این چک ، چک برگشتی می گویند . به نقل از سایت مشاوره حقوق قراردادهای دینا چک می تواند به دلایل  مختلفی برگشت بخورد . از جمله دلایل برگشت خوردن چک می تواند نبود وجه کافی در حساب صادر کننده ، بسته بودن حساب صادر کننده ، قلم خوردگی و خط خوردگی چک که باعث شود بانک از پرداخت وجه چک خودداری کند .در قانون برای وصول چک برگشتی سه راه در نظر گرفته شده است که بسته به نوع چک و شرایط دارنده می تواند با استفاده از یکی از آنها به وجه چک خود برسد . این راه ها شامل مطالبه وجه چک از طریق دادگاه کیفری ، مطالبه وجه چک از طریق دادگاه حقوقی و مطالبه وجه چک از طریق اجرای ثب است . برای مطالعه بیشتر درباره این موضوع روی لینک زیر کلیلک کنید :





www.heyvalaw.com/web/articles/view/5/چک-برگشتی-چیست-و-نحوه-وصول-آن-چگونه-است-؟.html

وصیت تا چه میزان از اموال صحیح است

این مطلب که یک فرد تا چه مقدار از اموال خود را پیش از فوت می تواند برای دیگران وصیت نماید موضوع بسیار مهمی است که عدم توجه به آن ممکن است سبب بروز اختلافات حقوقی بسیاری در میان افراد بشود . اما بایستی توجه نمود که در شرع و در قانون مدنی میزان خاصی برای وصیت تعیین شده است . در صورتی که این میزان رعایت نشود ، اصطلاحا وصیت نامه غیر نافذ است و نیاز به تنفیذ یا اجازه توسط ورثه متوفی دارد . به نقل از مشاوره حقوقی دینا ، هر فرد می تواند تمام اموال خود را قبل از فوت خود وصیت کند و این وصیت صحیح است . لکن تا میزان یک سوم این وصیت قابل اجراست و نیازی به اجازه کسی ندارد . اما وصیت بیش از یک سوم در صورتی قابل اجرا خواهد بود که ورثه آن را بپذیرند و به آن اجازه بدهند . چرا که مازاد بر یک سوم ، متعلق به ورثه است و آنها می توانند وصیت بیشتر از ثلث مال را پذیرفته و انجام بدهند ، یا آن را رد کرده و مال را میان خود تقسیم کنند . در صورتی هم که بعضی از ورثه ، به این امر رضایت داشته باشند و درگران رضایت ندهند ، در این صورت میزانی که بیشتر از یک سوم بوده است ، تنها از سهم کسانی کم خواهد شد که به انجام وصیت بیشتر از یک سوم رضایت داده باشند . برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد اینکه وصیت تا چه میزان از اموال صحیح است ، کلیک کنید . 



www.heyvalaw.com/web/articles/view/2/تا-چه-میزان-از-اموال-را-می-توان-وصیت-کرد-؟.html

ابلاغیه چیست و ابلاغ چگونه انجام می شود

زمانی که دعوایی در دادگستری مطرح می شود و پرونده ای برای آن تشکیل می شود ، اولین دستوری که از طرف دادگاه صادر می شود ، ابلاغ یک نسخه از دادخواست به خوانده دعوی می باشد که به آن ابلاغیه گفته می شود و این بدلیل آن است که مخاطب یا خوانده باید از مفاد دادرسی و تشریفات مربوط به آن مطلع باشد . به همین دلیل در قانون آیین دادرسی مدنی احکام مربوط به ابلاغ اوراق قضایی مورد توجه قرار گرفته است . به نقل از آیین دادرسی دینا ، ابلاغ بایستی از طریق مأمور ابلاغ انجام گیرد و او موظف است ظرف دو روز اوراق را به شخص خوانده ابلاغ نماید . ابلاغ نمودن این اوراق ، ممکن است در محل سکونت یا در محل کار صورت پذیرد . هریک از طرفین دعوا و یا وکلای آنها می توانند محلی برای ابلاغ اوراق اخطاریه و ضمایم آن در شهری که دادگاه رسیدگی کننده در آن واقع است ، انتخاب نمایند که در این صورت کلیه اوراق مربوط به دعوا در آن محل ابلاغ می گردند . در صورتی هم که طرفین دعوا محلی که ابلاغ در آن صورت می پذیرد را تغییر بدهند ، یا اشتباه آن را درج نموده باشند ، بایستی محل جدید را به اطلاع دادگاه برسانند ، چرا که در غیر این صورت ابلاغ کماکان در محل سابق انجام می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه ابلاغیه چیست و چگونه انجام می شود بر روی لینک زیر کلیک کنید .



www.heyvalaw.com/web/articles/view/50/ابلاغیه-و-احکام-مربوط-به-آن.html