rahele1

اشتراک گذاری مسائل حقوقی

rahele1

اشتراک گذاری مسائل حقوقی

عقد بیع چه ویژگی هایی دارد ؟

عقد بیع یا قرارداد خرید و فروش یکی از پر کاربردترین قراردادها در میان معاملات تجاری است . هر عقد بیع دارای ویژگی ها و صفاتی است که در صورتی که عقد بیع به درستی شکل گرفته شده باشد ، در آن وجود دارد . به نقل از سایت مشاوره حقوق قراردادهای دینا ، اوصاف عقد بیع از قرار زیر است :

1- عقد بیع یک عقد تملیکی است . به این ترتیب که مبیع از مالکیت یکی خارج و به مالکیت دیگری در می آید . مثل اینکه خانه به خریدار داده می شود و هزینه آن به فروشنده پرداخت می شود . 

2- دومین ویژگی از ویژگی های عقد بیع این است که عقد بیع ، یک عقد معوض است ، یعنی دو طرف قرارداد ر ازاء مالی که به دیگری می دهند ، مالی نیز دریافت می کنند . 

3- عقد بیع یک عقد لازم است . این ویژگی عقد بیع به این معناست که هیچ یک از دو طرف قرارداد بیع نمی توانند بدون وجود یک عذر قانونی اقدام به از بین بردن و بر هم زدن قرارداد کنند . 

4- عقد بیع یک عقد رضایی است . یعنی اینکه انعقاد قرارداد تنها با رضایت دو طرف آن اعمال خواهد شد .



www.heyvalaw.com/web/articles/view/144/اوصاف-عقد-بیع-.html 

طلاق توافقی چگونه انجام می شود


یگی از راههای طلاق ، طلاق توافقی است و هماهنگونه که از نامش مشخص است ، این نوع طلاق با توافق میان زن و مرد انجام می شود . به نقل از سایت مشاوره حقوق خانواده دینا ، مراحل طلاق توافقی مطابق قانون حمایت خانواده مشخص شده است . در این نوع طلاق ، نیازی به طی مراحل داوری در طلاق نمی باشد . مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی عبارتند از اصل و کپی شناسنامه زوجین ، اصل و کپی کارت ملی و کپی عقدنامه یا سند ازدواج . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق توافقی ، مدارک و مراحل آن بر روی لینک زیر کلیک کنید :



www.heyvalaw.com/web/articles/view/141/طلاق-توافقی-چیست-؛-مدارک-و-مراحل-آن.html

اختیارات دیوانعالی کشور


یکی از مراجع حقوقی در کشور ما ، دیوانعالی کشور است که به نوعی عالی ترین مرجع دادگستری محسوب می شود . به استناد سایت آشنایی با مراجع دادگستری دینا ، وظایف دیوان عالی کشور را می توان شامل موارد زیر دانست :

نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم

ایجاد وحدت رویه قضایی

حل اختلاف در صلاحیت و تعیین مرجع صالح

موافقت با اعاده دادرسی از احکام کیفری 

رسیدگی به تخلف رئیس جمهور از وظایف قانونی

برای دریافت اطلاعات بیشتر درخصوص اختیارات دیوانعالی کشور بر روی لینک زیر کلیک کنید :



www.heyvalaw.com/web/articles/view/140/وظایف-دیوان-عالی-کشور.html

ارکان عقد بیع کدام است ؟

عقد بیع یا همان قرارداد خرید و فروش عبارت است از تملیک عین به عوض معلوم . در واقع عقد بیع یک عقد معوض است که از چهار رکن تشکیل شده است . به نقل از سایت مشاوره حقوق قراردادهای دینا ، ارکان عقد بیع از قرار زیر هستند :

1- ایجاب و قبول : ایجاب و قبول اولین رکن تشکیل دهنده عقد بیع است . ایجاب و قبول به معنای توافق خریدار و فروشنده برای انعقاد قرارداد است . 
2- خریدار و فروشنده : دومین رکن از ارکان تشکیل دهنده عقد بیع ، ایجاب و قبول ، خریدار و فروشنده هستند که باید شرایط و اهلیت انعقاد قرارداد را داشته باشند . 
3- مال فروخته شده : سومین رکن عقد بیع ، وجود یک مال برای فروش است . این مال باید شرایط مال مورد معامله را داشته باشد . 
4- ثمن در عقد بیع : رکن بعدی ثمن است . ثمن یعنی بها و هزینه ایی که بابت مبیع به فروشنده پرداخت می شود .
برای مطالعه بیشتر درباره ارکان عقد بیع روی لینک زیر کلیک کنید :



رد دادرس در امور حقوقی چگونه امکانپذیر است


در ماده 91 قانون آیین دادرسی مدنی ، موارد رد دادرس در امور حقوقی پیش بینی شده است . به نقل از سایت آیین دادرسی دینا موارد رد دادرس در امور حقوقی مطابق قانون آیین دادرسی مدنی شامل موارد زیر است : قرابت نسبی یا سببی تا درجه سوم از هرطبقه بین دادرس با یکی از اصحاب دعوا ، دادرس ، قیّم یا مخدوم یکی از طرفین باشد و یا یکی از طرفین ، مباشر یا متکفّل امور دادرس یا همسر او باشد ،  دادرس یا همسر یا فرزند او ، وارث یکی از اصحاب دعوا باشد ، دادرس سابقا در موضوع اقامه شده به عنوان دادرس یا داور یا کارشناس یا گواه اظهارنظر کرده باشد، بین دادرس و یکی از طرفین و یا همسر یا فرزند او دعوای حقوقی یا جزایی مطرح باشد و یا در سابق مطرح بوده و از تاریخ صدور حکم قطعی دو سال نگذشته باشد ،دادرس یا همسر یا فرزند او دارای نفع شخصی در موضوع مطروح باشند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ایراد رد دادرس در امور حقوقی بر روی لینک زیر کلیک کنید :



www.heyvalaw.com/web/articles/view/138/رد-دادرس-در-امور-حقوقی-و-موارد-آن.html