rahele1

اشتراک گذاری مسائل حقوقی

rahele1

اشتراک گذاری مسائل حقوقی

تعریف تفهیم اتهام و ویژگی آن

به نقل از سایت آیین دادرسی دینا ، نمی توان افراد را بابت اعمالی که طبق قانون جرم نیست مواخذه کرد . هیچ کس را نمی توان بدون سند و مدرک مجرم یا متهم کرد و در واقع اصل بر برائت و آزادی افراد است . حال اگر دلیلی برای متهم بودن کسی پیدا شود باید این اتهام برای او به وضوح توضیح داده شود . در تعریف تفهیم اتهام به زبان ساده می توان گفت که باید رابطه متهم با جرم بر اساس سند و مدرک به او توضیح داده شود . زمان تفهیم اتهام به متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی و قبل از بازجویی است . ویژگی تفهیم اتهام این است که به متهم این فرصت داده می شود که با بازپرس پرونده همکاری و از تحفیف در مجازات بهره مند شود . برای مطالعه بیشتر درباره تفهیم اتهام روی لینک زیر کلیک کنید : 



www.heyvalaw.com/web/articles/view/190/تفهیم-اتهام-یعنی-چه.html



مهریه عقد موقت


یکی از مهمترین حقوق مالی که به موجب عقد ازدواج به زنان تعلق می گیرد مهریه است . در واقع به محض انعقاد عقد نکاح ، بایستی به زن پرداخت شود . منتها احکام مهریه در خصوص عقد دائم و عقد موقت اندکی متفاوت است . به نقل از سایت مشاوره حقوق خانواده دینا ، یکی از تفاوت های مهریه عقد موقت و مهریه عقد دائم این است که ذکر مهر در عقد موقت یکی از ارکان صحت آن است ، اما در عقد دائم اینگونه نیست و زن و مرد می توانند بعد از عقد نیز مهریه تعیین کنند . بنابراین ، عدم ذکر مهریه در صیغه موجب باطل بودن عقد موقت می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهریه صیغه بر روی لینک زیر کلیک کنید :


www.heyvalaw.com/web/articles/view/172/مهریه-عقد-موقت.html



تغییر و انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران چه مجازاتی دارد ؟

پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که افراد به راحتی به اطلاعات یکدیگر در فضای مجازی دسترسی داشته باشند . این دریافت اطلاعات گاهی باعث می شود که برخی با اعمال نسنجیده از این اطلاعات سوء استفاده کنند . قانون گذار برای این افراد مجازات تعیین کرده است . به نقل از سایت مشاوره کیفری دینا ، مجازات تغییر و انتشار فیلم و عکس دیگران مشخص شده است . در ماده 17 قانون جرائم رایانه ای مجازات انتشار فیلم و عکس دیگران 91 روز تا 2 سال حبس یا جریمه نقدی از 5 میلیون تا 40 میلیون ریال است . علاوه بر این مجازات تغییر فیلم و عکس دیگران و انتشار آن نیز شامل همین مجازات است . برای مطالعه بیشتر درباره مجازات تغییر و انتشار فیلم و عکس دیگران روی لینک زیر کلیک کنید :


www.heyvalaw.com/web/articles/view/186/مجازات-تغییر-و-انتشار-عکس-و-فیلم-خصوصی-.html



شباهت ها وتفاوت های فسخ نکاح و طلاق


از جمله اسباب انحلال عقد نکاح طلاق و فسخ نکاح است . این دو با یکدیگر متفاوت هستند . به نقل از سایت مشاوره حقوق خانواده دینا ، تفاوت فسخ نکاح با طلاق آن است که طلاق تشریفاتی است ولی فسخ نکاح تشریفات خاصی ندارد ، در هنگام طلاق زن باید شرایطی داشته باشد ، اما در فسخ نکاح نیازی نیست ، در طلاق از نوع رجعی امکان رجوع وجود دارد ولی در فسخ نکاح رجوع امکانپذیر نیست ، و از جمله شباهت های فسخ نکاح و طلاق این است که هر دو جزء اسباب انحلال عقد نکاح هستند ، احکام مربوط به مهریه و عده آنها نیز مشابه است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فرق فسخ نکاح و طلاق بر روی لینک زیر کلیک کنید :



www.heyvalaw.com/web/articles/view/170/شباهت-ها-و-تفاوت-های-فسخ-نکاح-با-طلاق.html


چه مقامی می تواند قرار اناطه کیفری صادر کند ؟

قرار اناطه کیفری ، قراری است که به واسطه آن دادگاه رسیدگی به دعوی کیفری را متوقف می کند تا به موضوع حقوقی ای که در رابطه با دعوی کیفری است ، رسیدگی کند . نتیجه دعوی حقوقی به دعوی کیفری اثر گذار است . اما آنچه مهم است این است که چه کسی می تواند قرار اناطه کیفری را صادر کند . به نقل از سایت آیین دادرسی دینا ، مقام صالح صدور قرار اناطه کیفری از جمله بازپرس ، دادیار و قاضی دادگاه است . طبق ماده 21 قانون آیین دادرسی کیفری بازپرس اجازه صدور قرار اناطه کیفری را دارد . هم چنین دادیار تحقیق نیز از مقامات صادرکننده قرار اناطه کیفری است . علاوه بر این دو قاضی نیز می تواند در شرایط خاصی اقدام به صدور قرار اناطه کیفری کند . برای مطالعه بیشتر درباره مقام صالح صادر کننده قرار اناطه کیفری روی لینک زیر کلیک کنید : 


www.heyvalaw.com/web/articles/view/185/مقام-صالح-صادر-کننده-قرار-اناطه-کیفری-.html